De website voor Budel-Dorplein voor nieuws, wetenswaardigheden en achtergrondinformatie van Dorplein, voor Dorplein, door Dorplein

De werkgroep “verkeer Dorplein” gaat op woensdag 24 mei aanstaande actievoeren tegen het vele vrachtverkeer in Budel-Dorplein. Ze roept hierbij dorpsbewoners op om mee actie te voeren en hun steun te betuigen. Met de actie wil de werkgroep een signaal afgeven naar de gemeente dat het menens is.

Hardrijders
Een eerste doel is om de weggebruikers -personenauto’s en vrachtwagens- minder hard te laten rijden. Snelheidsmetingen hebben aangetoond dat de gemiddelde snelheid op de doorgaande weg in Dorplein 64 km/u bedraagt met uitschieters van 145 km/u door auto’s en 94 km/u door vrachtwagens. Het zijn overigens niet alleen vreemden die te hard rijden. Ook veel dorpsbewoners rijden te hard over de Hoofdstraat.

Toename
In het jaar 2021 is het vrachtverkeer door het dorp met 40% toegenomen. De oorzaken die hiervoor aangewezen worden zijn de overslag terminal bij de haven en veel vrachtverkeer dat vanuit België de doorsteek via Dorplein en het industrieterrein maakt richting A2. Per dag rijden er zo’n 500 vrachtwagens door de straat. Dat begint ’s ochtends vanaf 5.00 uur tot 2.00 uur ’s nachts.
De kans bestaat dat de Randweg-Zuid in Budel wordt afgesloten voor doorgaand (vracht)verkeer. Het Collectief Randweg-Zuid (CRZ) heeft hiertoe een plan ingediend. Als dit gebeurt zal niet alleen de Hoofdstraat nog meer overlast krijgen maar ook de Stationsweg, Sint Barbaraweg en Peeldijk. Dit wordt voor vrachtwagens vanaf de snelweg A2 dan de kortste route richting België.

Langzamer niet voldoende
Behalve het tegengaan van hard rijden, wil de werkgroep vrachtwagenchauffeurs tijdens de actie bewust maken van de overlast die zij veroorzaken en hen vragen om een andere route te kiezen. Te veel vrachtverkeer tast de leefbaarheid aan. Dat doet het nu al. Geluid, fijnstof en trillingen zijn nu al veel te hoog. Dus vrachtwagens die zich aan de snelheid gaan houden is voor de werkgroep geen oplossing voor het gehele probleem.

Scheuren
Celina Pustjens, lid van de werkgroep, vindt dat ze niet zomaar klagen. “Onze huizen zijn gebouwd rond 1895 en zijn helemaal niet gemaakt op zoveel vrachtverkeer. Huizen in de straat zijn de laatste jaren daardoor ook gaan scheuren. Je voelt de trillingen van de vrachtwagens constant en aangezien een deel van onze huizen monumenten zijn mogen wij ook niet zomaar dubbelglas plaatsen. Verder hebben de meeste huizen hier geen spouwmuur die gedicht kan worden.”

Schijnveiligheid
Naast overlast en beschadiging aan huizen is er nog een argument dat de werkgroep aandraagt, de veiligheid voor de bewoners en kinderen in het bijzonder.
De Hoofdstraat is een brede straat deels gescheiden door bomen en deels door een haag en/of groenstrook. Een gedeelte van de straat heeft naast het fietspad ook nog een voetpad. Je zou zeggen dat dit veilig genoeg is omdat fietsers en voetgangers ver genoeg van de weg af zijn. Pustjens: “De brede straat is juist het probleem. Omdat de straat zo lekker breed en recht is, wordt er veel te hard gereden en vindt de gemeente het een prima straat om heel veel vrachtverkeer over te sturen. Een van mijn buren had laatst zijn auto op de weg gezet. De correcte plek daar om je auto te parkeren. Er werd constant getoeterd. Weggebruikers hebben niet in de gaten dat ze over een 50km/u weg door de bebouwde kom rijden, omdat deze weg dus eigenlijk veel te breed is.”

Gevaarlijke T-splitsing
De Fabrieksstraat komt uit op de Hoofdstraat. Dit is een gevaarlijke T-splitsing voor fietsers en wandelaars. Het fietspad ligt namelijk een klein stukje vóór de T-splitsing. Weggebruikers hebben vaak niet direct in de gaten dat ze eerst voor het fietspad moeten stoppen en vervolgens voor de splitsing Hoofdstraat/Fabrieksstraat. Begin van dit jaar zijn daar een fietser en bromfietser aangereden. “En dit was niet de eerste keer”, aldus Celina Pustjens. “Regelmatig hoor ik buren over het feit dat ze bijna zijn aangereden op dit punt.

Handhaving
Pustjens geeft aan dat de “bewoners al vaker gevraagd hebben om te handhaven middels snelheidscontrole, maar dat er van de politie en gemeente geen reactie komt.”
Een woordvoerder van de politie geeft desgevraagd aan dat het inderdaad bekend is dat er op deze straat soms te hard gereden wordt. Dat handhaving geen prioriteit zou hebben is bij hen niet bekend.
“In de afweging of handhaving passend is kijken we of er ernstige ongevallen plaatsvinden of dat er bij ons een opvallend grote hoeveelheid klachten wordt ingediend over de desbetreffende straat. Dat is voor deze straat volgens onze gegevens niet het geval”, aldus de woordvoerder.
“Het gaat hier over een openbare weg, waar vrachtverkeer gewoon is toegestaan. Als mensen last hebben van dat vrachtverkeer dan mogen zij bij de gemeente aankloppen. Die kan vervolgens overwegen of een maatregel nodig is om vrachtverkeer te weren.”

Tijdstip actie
De actie wordt gehouden in de middag. Op de vraag waarom juist dan, en niet bijvoorbeeld ’s morgens tussen 7.00-8.00 uur, antwoordt Pustjens: “We hebben gekozen voor dit tijdstip omdat dan onze kinderen mee kunnen doen. We willen een zebrapad op de weg tekenen en de kinderen constant laten oversteken. Uiteraard treffen we de nodige veiligheidsmaatregelen. We hebben klaar-overs en uiteraard genoeg volwassenen die langs en op de weg staan. We willen dan de weggebruikers laten stoppen en het gesprek met ze aangaan.”

De actiedag wordt gehouden op woensdag 24 mei van 13.00 tot 16.00 uur ter hoogte van Hoofdstraat 75 in Budel-Dorplein.
Een flyer van de actiedag is HIER te downloaden.

 

Foto’s: ©Jack Roosen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tag Cloud