De website voor Budel-Dorplein

Het zal er zo’n 125 jaar geleden anders aan toe gegaan zijn. Toen was het bittere noodzaak, het aanleggen van een smalspoorlijn. Er moesten immers manschappen en goederen aangeleverd worden vanuit station “Budel” in Budel-Schoot naar de Kempensche Zinkmaatschappij N.V. zoals de zinkfabriek toen heette. Nu anno 2017 wordt het aanleggen van een smalspoor dunnetjes overgedaan maar met een ander doel: de herinnering levend houden.

Maar niettemin een knap staaltje werk van de werkmannen van het smalspoor, of beter gezegd de (inmiddels) vaste vrijwilligers van Platform Dorplein Uniek.

Aan de hoofdstraat in Budel-Dorplein realiseren zij een stuk origineel smalspoor met een spoorbreedte van 600 millimeter. Op dit smalspoor komt een levensgroot silhouet van één van de gebruikte smalspoor locomotieven die eens door Dorplein stoomde.

De smalspoortrein kan arriveren.

 

Foto’s: Frans Soers en Wim Cremers

Het zal er zo’n 125 jaar geleden anders aan toe gegaan zijn. Toen was het bittere noodzaak, het aanleggen van een smalspoorlijn. Er moesten immers manschappen en goederen aangeleverd worden vanuit station “Budel” in Budel-Schoot naar de Kempensche Zinkmaatschappij N.V. zoals de zinkfabriek toen heette. Nu anno 2017 wordt het aanleggen van een smalspoor dunnetjes overgedaan maar met een ander doel: de herinnering levend houden.

Maar niettemin een knap staaltje werk van de werkmannen van het smalspoor, of beter gezegd de (inmiddels) vaste vrijwilligers van Platform Dorplein Uniek.

Aan de hoofdstraat in Budel-Dorplein realiseren zij een stuk origineel smalspoor met een spoorbreedte van 600 millimeter. Op dit smalspoor komt een levensgroot silhouet van één van de gebruikte smalspoor locomotieven die eens door Dorplein stoomde.

De smalspoortrein kan arriveren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tag Cloud