De gemeente Weert heeft een intentieovereenkomst gesloten met de exploitant voor de aanleg van de ‘multimodale haven’ Weert-Cranendonck.

De exploitant, een samenwerkingsverband van GVT Group of Logistics, Wetron Transport and Logistics en Huizing Management Services geeft aan veel vertrouwen te hebben in een multimodale terminal op deze locatie.

Het project is een uitvloeisel van de economische samenwerking in de regio Hoge Dunk en wordt met subsidiegelden gesteund vanuit de provincie Limburg en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Op een multimodale terminal wordt lading overgeslagen van de ene vorm van vervoer naar een andere. In deze terminal komen vervoer over water, spoor en weg samen. Het is de bedoeling ‘modal shift’ te bevorderen. Dat is het van de weg halen van lading en deze via water of spoor te laten lopen. Bij de terminal Weert-Cranendonck wordt ernaar gestreefd dat de terminalexploitant zelf kan bepalen via welke vorm van vervoer de aangeboden goederen worden getransporteerd (synchromodaliteit).

Effiency, duurzaamheid en betrouwbaarheid in de logistieke keten zijn de sleutelwoorden voor een terminal die een echte aanwinst zal zijn voor de regio Weert. De samenwerkende partijen willen eind oktober een informatieavond organiseren in Budel-Dorplein om de plannen toe te lichten aan direct omwonenden van de terminal.

De gemeente Weert en de exploitant zijn bezig met de uitwerking van de exploitatieovereenkomst die als basis dient voor de feitelijke investering die nodig is om de terminal te realiseren.

Impressie: Transportonline.nl

Categorieën: Nieuws

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *