NIEUWE ONTWIKKELINGEN GELUIDSOVERLAST
Zonder dat het Buurtplatform (Buurtbeheer Dorplein Uniek), de Kerngroep en de overlegpersonen uit Budel-Dorplein in de overleggroep “inzake DIC en de gevolgen daarvan”, ervan wisten is er op 03 oktober 2011 een bijeenkomst geweest.
Deelnemers aan dit overleg waren Kempen Airport, Gemeente Cranendonck, Provincie, Nyrstar, Directoraat Generaal Luchtvaart & Maritieme zaken en de Inspectie Verkeer & Waterstaat (ILenT).

Op 12 december 2011 werd aan de overleggroep meegedeeld dat de nieuwe vliegroute door hen omarmd wordt.
Budel-Dorplein is hier op geen enkele manier bij betrokken!

De Gevolgen
Voor 26 november 2010 had Budel-Dorplein weinig hinder van vliegtuigoverlast, immers, de meeste vliegtuigen vlogen ten noorden van de zinkfabriek, een afstand tot de Hoofdstraat van ca 700 tot 750 meter.
Vanaf die datum heeft Kempen Airport eenzijdig besloten anders te gaan vliegen en sinds die tijd heeft Budel-Dorplein heftige overlast en hinder van de vliegtuigen die van Kempen Airport opstijgen of daar landen.
In beide gevallen wordt laag over Dorplein gevlogen. Dorplein heeft indringend en herhaaldelijk en gemotiveerd geklaagd.
Er zijn diverse redenen aangevoerd voor het handelen van Kempen Airport:
De komst van het DIC
Vliegveiligheid voor vliegtuig en industrie
Ambitie van Kempen Airport (grotere zakenvliegtuigen)
Gezondheid, veiligheid voor Dorplein, leefbaarheid en schade voor Dorplein blijken van ondergeschikt belang.

Het wordt erger
In de routekaarten die gepresenteerd zijn (een voor zichtvliegen en een
voor instrumentvliegen) blijkt dat en routes echt over het dorp heen lopen. De lijnen zijn slim getekend tussen de lijn en de huizen aan de Hoofdstraat zit nog 50-75 meter. Maar lijnen zijn bedrieglijk. Een vliegtuig vliegt niet over een lijn maar binnen een bandbreedte die aanzienlijk kan afwijken (zoals door Dorplein aan den lijve wordt ervaren).
Een vliegtuig heeft een geluidsveld om zich heen (soms meer dan 300 meter van het
vliegtuig). En zo meer. Het aantal vliegbewegingen per jaar op Kempen Airport:
80.000 met een groeimogelijkheid naar 110.000.

!!!!!!!DIT KAN NIET!!!!!!!
Er is een Notitie LUCHTALARM geschreven welke aan het College van B&W, de Raad, Provincie en andere betrokkenen is gestuurd. DOWNLOAD HIER.
Daarin staat in grote lijnen hoe het in elkaar zit. Samenvatting en Conclusie zijn voor de snelle lezers, de ander pagina’s zijn onderbouwing.
De Gemeente wil terwijl de overleggroep nog niet eens inhoudelijk heeft kunnen overleggen, een algemene informatieavond over DIC belegd.
Donderdag 26 januari 2012 vanaf 19.15 uur. in de Schakel.

Geluid zal één van de onderwerpen zijn. Toegelicht door de Gemeente. De overleggroep (waarin ook de Kerngroep en het Buurtplatform (Buurtbeheer Dorplein Uniek) vertegenwoordigd zijn) heeft om spreektijd gevraag om ook haar visie te geven. Of daarmee wordt ingestemd is nog niet bekend. In ieder geval krijgen de inwoners van Dorplein de gelegenheid hun mening te geven.

De Gemeente schrijft: “waar mogelijk passen we de plannen aan”.
In het “waar mogelijk” zit de angel. Waar een wil is, is een weg.
Het gaat dus om de wil. Dorplein heeft geen absurde eisen.

Op deze site en die van de Kerngroep zullen we volgende week aangeven welke zaken essentieel zijn!

Een daarvan is:
GEEN VLIEGROUTE KA OVER DORPLEIN
Zorg dat uw stem gehoord wordt door er te zijn, ook al moet u iets anders er voor verschuiven.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *