Budel-Dorplein, 26 januari 2011

Kerngroep Dorplein maakt zich ernstige zorgen over de toekomst van Dorplein en haar inwoners.

De Gemeente Cranendonck heeft op 19 januari 2011 een korte presentatie gegeven over het beeldkwaliteitplan (voorheen welstand) voor het DIC (Industriepark voor zware industrie). Het plan zelf is nog niet beschikbaar. De Kerngroep Dorplein herkent zich niet in het plan m.b.t. een aantal belangrijke uitgangspunten die zij vooraf gesteld heeft. O.a. ten aanzien van afstand, verkeer en gezondheid. De Kerngroep Dorplein heeft dit ook aan het college laten weten en hoopt dat haar ernstige bezwaren via overleg kunnen worden opgelost.

De afstand tussen de industrie en dorp is slechts 100 meter. Duizend meter was ooit toegezegd. De ramp te Moerdijk en enkele dagen daarna de bijna-ramp te Zwijndrecht leert ons dat het onvoorstelbare toch kan gebeuren. Ondanks wetten, regels, vergunningen, toezicht en handhaving. In Drachten en Enschede is ging het goed mis terwijl er toezicht was . Dichter bij huis: Timco Plastics in Valkenswaard. De lijst is lang. In Moerdijk is er niet voor niets een afstand van 500 – 700 meter tussen de omliggende dorpskernen en de industrie. Dorplein eist slechts 300 van de oorspronkelijk toegezegde 1000 meter! Een beeldkwaliteitplan kan en mag alleen op die afstand van 300 meter gebaseerd zijn! Die veiligheidsbuffer moet er komen. Achteraf ‘sorry’ zeggen als het per ongeluk mis gaat, is wel erg wrang voor getroffenen.

Het beeldkwaliteitplan houdt geen rekening met het Beschermd Dorpsgezicht en de unieke (Nederlands en Europees) fabrieksnederzetting Dorplein. Het voornemen om op de Dorpleinhoek tegenover de historische Hoofdstraat te bebouwen amputeert in het hart van het dorp. Eenmaal bebouwd is een karakteristiek dorpsgezicht voorgoed verloren. En daarmee een stuk van het bijzondere leefklimaat van Dorplein waar ruimte en weidsheid kenmerkend zijn.

Economische overwegingen zijn de enige reden. Waarbij een heel scheve redenering wordt gevolgd. Een ecologisch minder geschikt gebied voor een zeer klein aantal kikkers op DIC mag 16 miljoen € kosten. Een kleiner bedrag om de Dorpleinhoek onbebouwd te laten vanwege veiligheid en leefbaarheid voor Dorplein waar ca. 560 mensen wonen, dat zit er niet in!

Blij is de Kerngroep met twee onderdelen van het plan. De eerstelijns bebouwing naar Hoofdstraat en Fabrieksstraat wordt niet hoger dan 10 meter en hogere gebouwen moeten op zichthoogte daar achter wegvallen. Goede beslissing! Een tweede positief element dat naar voren kwam tijdens de presentatie is de toezegging dat de natuurcompensatie in belangrijke mate aan de Dorpleinse kant van het kanaal gerealiseerd zal gaan worden.

Het verkeersprobleem is niet opgelost. De aangekondigde weg over het DIC komt uit op de Hoofdstraat. Ten koste een deel van de groenstrook. Op de stoep van de bewoners van de Hoofdstraat komt een verkeersknooppunt, met alle extra geluidsoverlast en emissies van dien. De directe aansluiting op de Havenweg is te gecompliceerd of te wel: kost teveel centjes… de Dorpleiners zijn blij gemaakt met een dooie mus. De Kerngroep blijft bij haar standpunt: de oude route van Heuvel tot Havenstraat verkeersluw!

In de Kerngroep zijn vertegenwoordigd

– Buurtbeheer Dorplein Uniek

– De Groep van verontruste Burgers

– Stichting Le Projet de Dorplein

– enkele individuele Dorpleiners


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *