Budel-Schoot, 19 0ktober 2010,

Gemeente Cranendonck moet zich sterk maken voor de terugkeer van een treinstation in Budel-Schoot als er weer een personentrein gaat rijden tussen Neerpelt en Weert.

Dat schrijft de Werkgroep Treinreizigers Neerpelt-Weert aan de gemeenteraad. Uit een gesprek met wethouder Bert Manders zou in augustus zijn gebleken dat de gemeente zich afwachtend opstelt.

‘Als de gemeente zich niet uitspreekt voor een halte in Budel-Schoot, zou het zo kunnen zijn dat in de toekomst de personentreinen Budel-Schoot, zonder te stoppen, voorbij rijden.’

Enkele maanden geleden werd bekend dat Weert en Neerpelt het initiatief van de werkgroep voor de terugkeer van de personentrein over de voormalige IJzeren Rijn steunen. Hamont-Achel ziet het initiatief ook zitten. De Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen steunt het initiatief, zo is ondertussen gebleken.

In de jaren zestig is de spoorverbinding buiten gebruik gesteld. De statrionsgebouwen zijn gesloopt, of hebben een andere bestemming gekregen. Zo is het station in Hamont omgebouwd tot jongerencentrum Tuf Tuf.

Bewoners van het grensgebied die bijvoorbeeld een dagje naar Antwerpen gaan, pakken meestal de trein in Neerpelt. Een station in Budel-Schoot is volgens de werkgroep goed voor de leefbaarheid in de Cranendonckse kernen.

Een station maakt Cranendonck “nog aantrekkelijker om te bezoeken, te wonen en te werken”.

De werkgroep voelt zich gesteund door een stuk van ProRail uit 2008 over de IJzeren Rijn. Daarin wordt onder meer gesteld dat reizigersvervoer over  de route niet onmogelijk is. Al eerder, in 2005, liet Hamont-Achel doorschemeren wel te voelen voor reactivering van de IJzeren Rijn.Voorwaarde was wel dat er personenvervoer zou plaatsvinden.

Bron: Hub Dohmen (ED).

Website: Werkgroep Treinreizigers Neerpelt-Weert

 Station “Budel” 1964


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.